Snøskredvarsel for region Hallingdal fredag 31.05.2019
Faregrad 1 - Liten snøskredfare
Publisert:
Generelt lite snø og hard snøoverflate, men i områder hvor det kommer nedbør kan man i enkelte leformasjoner løse ut flak av innblåst nysnø.
Skredfarevurdering
Vind fra vest vil føre til små ansamlinger av nysnøflak i østvendte leområder høyt til fjells. Små skred kan løsne der det har lagt seg opp mest snø. Det gamle snødekket tåler både regn og varme godt. Det er smelteomvandlet og har ingen ugunstig lagdeling. Skredvarslingen for sesongen 2018/2019 avsluttes 31.05. Vi takker for nå og minner om varslingsstart for neste sesong 01.12.2019.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Torsdag 30. mai 2019
Det er lite snø igjen i regionen og man må over 1200 moh for å finne sammenhengende skiføre. Mest snø ligger i renner og søkk som vender mot nord og øst. Vest- og sørvendt terreng har ikke snø eller usammenhengende snødekke. Snødekket er isotermt og består av smelteomvandlet snø som drenerer vann godt. Det er ikke observert lagdeling i snødekket.
Ingen skredaktivitet observert.
Natt til torsdag 30.05 ble det målt -2 grader på 1344 moh i Hemsedal.
Fjellvær
Torsdag 30. mai 2019
5 mm i døgnet, opp mot 10 mm i mest utsatt område. Frisk bris fra vest. -4 °C til 2 °C på 1400 moh. Delvis skyet.
Fredag 31. mai 2019
Ingen nedbør av betydning. Liten kuling fra vest. -5 °C til 4 °C på 1400 moh. Delvis skyet.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.