Snøskredvarsel for region Hardanger mandag 25.05.2020
Faregrad 2 - Moderat snøskredfare
Publisert:
Varme og sol gir auka fare for naturlig utløyste våte skred. Størst sjanse på ettermiddag og kveld
Skredfarevurdering
Varme og sol vil gi snøsmelting og vassmetting i snødekket. Det gir sjanse for våte skred når vassmettinga er på det høgaste på ettermiddag og kveld. Snødekket er etterkvart ganske grovkorna, dette hjelper på dreneringa av smeltevatn, og vassmettinga blir mindre.
Smelting og vassmetting gir forhold for glideskred, typisk ved sigesprekker.
Det er mykje og store skavlar i fjellet, desse blir svekka i regnet og kan knekke og dra med seg snø i henga under.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Søndag 24. mai 2020
Det meste av snødekket har no fått varme og framstår som grovkorna, men noko mindre omdanna i skyggesider i høgda. Nokre stader skare. Snøgrensa ligg på 500-700 moh. Det er mykje snø i regionen og det er store skavlar mot nord og aust.
Ein del skredaktivitet siste dagane i samband med oppvarming
Fjellvær
Søndag 24. mai 2020
20 mm i døgnet, opp mot 30 mm i mest utsatt område. Frisk bris fra sørvest, endring til frisk bris fra nordvest om ettermiddagen. -2 °C til 2 °C på 1400 moh. Skyet. Mest nedbør først på dagen i sør.
Mandag 25. mai 2020
Oppholdsvær. Bris fra nordvest. -1 °C til 8 °C på 1400 moh. Delvis skyet.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.