Snøskredvarsel for region Hallingdal tirsdag 14.01.2020
Faregrad 2 - Moderat snøskredfare
Publisert:
Det ligger fersk fokksnø i leformasjonar i terrenget. Skred er lettest å løse ut der fokksnøflakene er tynne eller myke.
Skredfarevurdering
Nedbør og kraftig vind fra sørlig retning opprettholder faren for skred i leområder med fersk vindtransportert snø. Utbredelsen av skredproblemet øker noe og en enkelt skiløper kan løse ut skred i fokksnøen.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Mandag 13. januar 2020
Det gamle snødekket er kompakt og generelt preget av mye vind og nedbør som både regn og snø, samt store svingninger i temperatur. Søndag og mandag flyttet vinden snø til østvendte formasjoner der det også generelt ligger mest snø.
Det er tidligere observert vedvarende svakt lag i snødekket. Mildvær antas å ha nøytralisert vedvarende svake lag eller dannet bærende lag over. Betraktninger rundt utbredelse og egenskapene til de vedvarende svake lagene gjør at de ikke betraktes som skredproblem nå.
Fjellvær
Mandag 13. januar 2020
Ingen nedbør av betydning. Liten kuling fra sørvest. -9 °C til -5 °C på 1400 moh. Delvis skyet.
Tirsdag 14. januar 2020
8 mm i døgnet, opp mot 14 mm i mest utsatt område. Stiv kuling fra sør, endring til frisk bris fra sørvest om formiddagen. -8 °C til -3 °C på 1400 moh. Skyet.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.