Vassdragsreguleringer gir endringer i vannstand og gjennomstrømning som er forskjellig fra forholdene på uregulerte vann og elver. Dette påvirker isforholdene, og vi har markert normalt svekkete områder med rødt.
Svekket is kartet er en standard bakgrunn på vårt iskart. I tillegg til svekket is pga. reguleringer viser iskartet også isobservasjoner, registrerte isulykker, isproblemer og sanntidsdata av vanntemperaturer og vannføring.
Det er viktig å forstå at kartbakgrunnen viser en normal midtvintersituasjon. Under islegging og isløsning, samt i milde vintre og nedbørrike vintre, kan de svekkete områdene være vesentlig større enn angitt på kartet.
Heldekkende rødt viser de aller farligste områdene. Legg ruta godt utenom disse områdene!
Skravert rødt betyr at isen ofte er usikker her. Typisk blir isen dårlig ved nedtapping. Skravert rødt betyr at isen ofte er usikker her. Typisk blir isen dårlig ved nedtapping. Skraveringen kan også markere periodevis tapping eller svært variable isforhold.
Tykk blå linje rundt innsjøen betyr at det er et magasin med varierende vannstand og oppsprukket is langs land. Isen er alltid farligst der strandkanten er bratt.
Heltrukken rød strek betyr elvestrekning med enten øket vannføring eller fare for plutselige overløp. Kan forveksles med veier. Er du i tvil endrer du kartbakgrunnen til Landskapsbilder med kartlag-knappen i nedre venstre hjørne.
Hvit strek med svarte kanter viser innebygde kunstige kanaler eller tunneler, dvs. overføringer av vann ved reguleringer. Åpne kanaler skal være tegnet i rødt.
Det er lagt en svart skravering over de områdene vi vet at det er kraftverk, men ikke har fått ferdig vurderingen. Hvis det er forstyrrende, så trykk på kartlag-knappen i nedre venstre hjørne for å skjule skraveringen.
Kartene er basert på lokalkjentes erfaring, og det er alltid en mulighet for at noen svekkede områder er oversett. Vi mener likevel at det er viktig å informere om disse farlige områdene som vi kjenner til.
Vær klar over at inntak/utløp (vannvei) noen ganger er grovt tegnet inn i kartet. De kan da "bomme" på områdene med svekket is. Stol da mest på at de røde områdene er riktig plassert.
Vi er svært takknemlig for tilbakemelding om feil til aask@nve.no.