Snøskredvarsel for region Tromsø torsdag 24.05.2018
Faregrad 1 - Liten snøskredfare
Publisert:
Generelt gunstige forhold, men det kan være lett å løse ut små skred i den våte nysnøen. Husk at selv små skred kan være farlige i/ved terrengfeller.
Skredfarevurdering
I den nyeste snøen vil det være lett for skiløpere å løse ut små, våte skred, men omfanget er trolig begrenset.
Det gamle snødekket har vært igjennom gode og varme dager tidligere i mai, og bittelitt regn og litt stigende temperaturer vil ikke føre til noen ny skredsyklus i den gamle snøen.
I høyden kan sterk vind legge opp et og annet flak av fokksnø, men gunstig temperatur fører til at disse vil stabilisere seg raskt.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Onsdag 23. mai 2018
Våren er godt på vei og tidligere i mai var det godt fart i snøsmeltingen. Snødekket har vært gjennomfuktet til topps. I fjellet har det smeltet frem rabber og fjellknauser og stort sett må en over 600 -700 moh for å finne sammenhengende snødekke. Skiføret er stort sett best i nord- og nordvestvendte sider.
Lavere enn 500 moh var det stort sett snøfritt, og natt til onsdag kom det nysnø over 400 - 500 moh. De siste nettene har det vært et snev av nattefrost også i lavlandet.
En observasjon fra Kvaløya viser at det finnes gjennomfuktet kantkorn under skarelag helt nederst i snødekket.
Fjellvær
Onsdag 23. mai 2018
Oppholdsvær. Skyet.
Torsdag 24. mai 2018
Oppholdsvær. Skyet.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.