Ustabile nysnøflak i høyden. Lite snø igjen i lavlandet.
Skredfarevurdering
Noen ustabile nysnøflak vil dannes med meldt nedbør og vind. Mest utsatt terreng er formasjoner som samler snø mot nord og øst.
Det blir litt kaldere og snødekket vil stabilisere seg. Det er lite snø igjen i lavlandet og det ventes ikke våte skred. Hvordan det står til med kantkornlagene nå etter mildværet er uvisst. Antagelig har mildværet ødelagt dette flere steder.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Søndag 20. desember 2020
Det har vært fuktig snøoverflate til topps som nå fryser til. Det ligger mest snø i vestvendt terreng. Det er mest sammenhengende snø i konkave formasjoner, ellers mye avblåst og bart. Lite snø igjen i lavlandet.
Det er observert kantkornet snø over skarelag ved Mjølfjell og på Vikafjellet over 800-900 moh. Kantkorn finnes sannsynligvis der mildvær dannet skare tidlig i desember. Et fjernutløst skred ved Uppsete viser at dette laget kan være aktivt.
Fjellvær
Søndag 20. desember 2020
8 mm i døgnet, opp mot 18 mm i mest utsatt område. Liten kuling fra sør. -2 °C til 2 °C på 1100 moh. Skyet. Sørlig stiv kuling i utsatte områder.
Mandag 21. desember 2020
6 mm i døgnet, opp mot 15 mm i mest utsatt område. Liten kuling fra sørvest, endring til frisk bris fra sør om kvelden. -4 °C til -1 °C på 1100 moh. Skyet.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.