Krevande forhold med mykje nedbør. Unngå bratt terreng i høgda. I låglandet kan det gå enkelte våte skred
Skredfarevurdering
Mykje nedbør og hard vind gir stor pålagring av fersk fokksnø i leområder over mildværsgrensa. Den eldre fokksnøen har stabilisert seg mykje, så skredproblemet vil hovudsakleg ligge i nysnøen. Områder som får mykje regn på snø er utsatt for våte skred. Nysnøgrensa er synkande utover dagen. Skred kan enkelte stader løysast ut av seg sjølv, og i dei områda som får mest snø kan skreda bli store.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Tirsdag 7. januar 2020
Det gamle snødekket er prega av vekslande vær, med mykje nedbør, både snø og regn, og kraftig vind. Det er mest snø i forsenkningar i aust- og sørvendt terreng. Lågare i fjellet og i ytre del av regionen har det kommet mykje nedbør som regn og det gamle snødekket er gjennombløtt. Lite snø under 4-500 moh.
Det har vore observert svake lag av kantkorn i snødekket, men desse har truleg vore gjennomfukta også på dei høgare toppane.
Fjellvær
Tirsdag 7. januar 2020
30 mm i døgnet, opp mot 50 mm i mest utsatt område. Frisk bris fra sørvest, endring til sterk kuling fra sørvest om ettermiddagen. -2 °C til 2 °C på 1100 moh. Skyet. Stigende temperatur om kvelden.
Onsdag 8. januar 2020
40 mm i døgnet, opp mot 60 mm i mest utsatt område. Sterk kuling fra vest. -4 °C til 3 °C på 1100 moh. Skyet. Synkende temperatur om formiddagen.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.