Snøskredvarsel for region Vest-Telemark mandag 03.12.2018
Faregrad 1 - Liten snøskredfare
Publisert:
Litt nysnø fører til ustabile nysnøflak i enkelte leområder, ellers stort sett stabile forhold.
Skredfarevurdering
Det ventes noe pålagring av nysnø i høyden, men med skiftende vindforhold vil dette kunne legge seg i ulike fjellsider. Nysnøen ventes å feste seg relativt raskt til den gamle fokksnøen fra de siste dagene. Over ca 1000 moh kan det finnes rimlag under fokksnø som kan utgjøre et svakt lag, men utbredelsen er nok begrenset.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Søndag 2. desember 2018
Det har kommet opp mot 20 cm nysnø siste døgnet, men fortsatt er det mindre snø enn normalt i regionen. I høyfjellet kan dette være vindpåvirket og ha lagt opp myke ferske flak, vesentlig i nordlige fjellsider. Det gamle snødekket under fokksnøen har tidligere vært gjennom mildvær og gjenfrysing. Dette er i stor grad hardt og stabilt, men har liten utbredelse.
Det er observert overflaterim i enkelte nordlige fjellsider etter klarvær og kulde siste uken.
Fjellvær
Søndag 2. desember 2018
12-16 mm nedbør i døgnet. Bris fra sørøst. -11 °C til -1 °C på 1400 moh. Skyet.
Mandag 3. desember 2018
10-14 mm nedbør i døgnet. Bris fra nordvest, endring til liten kuling fra nordvest om kvelden. -4 °C til 0 °C på 1400 moh. Skyet. Forbigående stigende temperatur midt på dagen.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.