Snøskredvarsel for region Romsdal tirsdag 31.12.2019
Faregrad 3 - Betydelig snøskredfare
Publisert:
Ver forsiktig i leområde der det samlar seg fokksnø, td. bak ryggar, i søkk og renneformasjonar. Lettast å løyse ut skred der fokksnølaget er tynt eller mjukt.
Skredfarevurdering
Pågåande sterk vind frå vest og mykje ny nedbør gjev stor snøtransport inn i austlege leområder og ferske fokksnøflak. Det ligg òg eldre fokksnøflak her som får auka pålagring. Skred i desse kan verte store.
Stadvis ligg det svakt lag kantkorn under skarelag i høgda.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Mandag 30. desember 2019
Det har kome mykje nedbør siste døgn i sterk vind frå vest-nordvest som har gitt stor snøtransport inn i austlege leheng i fjella. Under 900 moh har nedbøren for det meste kome som regn på snødekket. Snøgrensa ligg mellom 2-300 moh og det er normale snømengder for årstida.
Svake lag av kantkorn kan enkelte stadar ligge under skarelag.
Fjellvær
Mandag 30. desember 2019
20 mm i døgnet, opp mot 40 mm i mest utsatt område. Stiv kuling fra vest, endring til liten kuling fra nordvest om kvelden. -5 °C til 1 °C på 1400 moh. Skyet. Synkende temperaturer utover dagen
Tirsdag 31. desember 2019
18 mm i døgnet, opp mot 25 mm i mest utsatt område. Liten kuling fra vest. -8 °C til -2 °C på 1400 moh. Skyet. Litt stigende temperatur mot kvelden.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.