Snøskredvarsel for region Ofoten tirsdag 15.01.2019
Faregrad 2 - Moderat snøskredfare
Publisert:
Polart lavtrykk gir store variasjoner. Lokalt ustabile forhold. Noen områder har fokksnø som er ustabil eller har festet seg dårlig til den gamle snøen under.
Skredfarevurdering
Den høyeste skredfaren vil være knyttet til nysnø og vind som kan komme inn med uværet mandag/tirsdag, men det er usikkert i hvilken grad dette treffer inn i regionen. Fokksnøen fra uværet før/under helgen vil trolig stabilisere seg raskt på grunn av gunstige temperaturer og at vinden har presset snøen godt sammen, men nysnøen/fokksnøen kan stedvis feste seg dårlig der hvor det ligger mildværsskare under. Store områder ventes å være avblåst til mildværsskare fra tidligere og det gamle snødekke under skoggrensen er nå stabilt.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Mandag 14. januar 2019
Mandag var det ventet uvær med snøbyger og kraftig vind som sannsynligvis har påvirket snødekke. Fredag var det svært kraftig vindsom fraktet mye av snøen inn i leheng. Snødekket er stabilt under ca 700 moh. Over 700 moh er det fortsatt tørrsnø og tilhørende lagdeling og ujevn fordeling av snøen i terrenget.
Det er fortsatt vedvarende svake lag av kantkorn mot bakken, men det ventes at disse blir låst av overliggende skarelag eller fokksnø.
Det ble mandag rapportert om noen små løssnøskred i regionen.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.