Snøskredvarsel for region Hardanger fredag 24.01.2020
Faregrad 3 - Betydelig snøskredfare
Publisert:
Naturlig utløste skred
I høyden har det bygd seg opp store, ustabile fokksnøflak. Skred er lettast å løyse ut der fokksnølaget er tynt eller mjukt.
Skredfarevurdering
Synkende snøgrense med ny snø og vind vil igjen gi ferske, ustabile flakdannelser i leheng mot Ø og terreng som samler snø. I høyden vil noen heng etter hvert bygge opp betydelige snømengder og skred vil kunne bli store. Heng mot øst som har store henteområder for snø er mest utsatt. I utsatte heng kan det også løsne skred naturlig.
Vær også oppmerksom på at skavler kan være store og ustabile flere steder.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Torsdag 23. januar 2020
Det er stor variasjon i snødekket i regionen. Det gamle snødekket er stabilt med mye smelteomvandlet snø og skarelag etter perioder med mye vind og nedbør både som regn og snø. Snøoverflaten består av fokksnø med varierende hardhet over 900 moh. Lavere ned er snøen smelteomvandlet og fuktig/våt. Det er skiføre fra 600-700 moh i indre del, høyere i ytre del.
Fjellvær
Torsdag 23. januar 2020
35 mm i døgnet, opp mot 50 mm i mest utsatt område. Stiv kuling fra vest. -4 °C til 0 °C på 1400 moh. Skyet.
Fredag 24. januar 2020
20 mm i døgnet, opp mot 35 mm i mest utsatt område. Stiv kuling fra vest. -7 °C til -2 °C på 1400 moh. Delvis skyet.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.