Snøen trenger tid for å stabilisere seg. Vær varsom i terreng som har samlet fokksnø. Skred er lettest å løse ut der fokksnølaget er tynt eller mykt.
Skredfarevurdering
Vinden dreier og vil flytte snø inn i nye leområder, nå mot øst og sør. Dette gir fare for naturlig utløste skred i heng som får stor innlasting. Skred kan bli store i utsatte heng som har store henteområder for snø.
Det vil også være lett for en skiløper å løse ut skred i heng med ferske flakdannelser. Mest utsatt er heng mot øst og sør. Middels store skred er mest aktuelt.
I terreng som ligger i le for vinden kan det være mye løs, ubunden snø. Her kan det være lett å løse ut løssnøskred opp til middels størrelse.
Om sola skulle titte frem mellom bygene vil dette gi fare for naturlig utløste løssnøskred.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Søndag 29. januar 2023
I løpet av onsdag ble det kaldere og regn gikk over til snø i høyden etter mildvær til fjelltopphøyde.
Det gamle snødekket har blitt smelteomvandlet de fleste steder helt til topps.
Det er generelt lite snø, og det er mye oppstikkende stein særlig på rygger og vindutsatte steder.
Det vedvarende svake laget ved bakken i indre deler av regionen vurderes til ikke å være et skredproblem lenger.
Fjellvær
Søndag 29. januar 2023
Oppholdsvær. Skyet. Lavere nysnøgrense igjen om kvelden.
Mandag 30. januar 2023
Oppholdsvær. Skyet. Kortvarig høyere snøgrense om formiddagen.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.