Generelt stabilt og hardt snødekke med litt tørrsnø i fjellet. Hold avstand til fjellsider med glidesprekker. Glideskred kan løsne selv om det er kaldere.
Skredfarevurdering
Små fokksnøflak som ble dannet i bygeværet i går vil gradvis stabilisere seg. Noen få steder kan det fortsatt være lett å løse ut skred.
Glideskred kan løsne hele døgnet der snødekket ligger på sva. Forsinkelse gjør at glideskred kan gå selv om det nå blir kaldere. Unngå opphold under glidesprekker.
Kantkorn høyt i snødekke i nordsider kan ikke utelukkes men er svært vanskelig å påvirke og er derfor ikke regnet som et skredproblem lenger.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Torsdag 28. april 2022
I høyfjellet er det fremdeles godt med snø. Varmen den siste tiden har smeltet frem rygger og rabber, og snødekket består nå av smelteformer som fryser på natten og smelter på dagen. I leheng mot øst ligger det flere meter snø. Under 400-500 moh. er det overveiende barmark.
Det kan finnes kantkorn noen steder høyt til fjells men det er ikke observert aktivitet i laget siste tiden. Lagene har blitt fuktige og er derfor mer stabile.
Fjellvær
Torsdag 28. april 2022
3-6 mm nedbør i døgnet. Nedbør som regn opp til 800 moh om ettermiddagen. Bris fra nordvest. -7 °C til 2 °C på 1100 moh. Delvis skyet.
Fredag 29. april 2022
Oppholdsvær. Bris fra nordvest. -10 °C til 4 °C på 1100 moh. Delvis skyet.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.