Faretegn
• Fersk vindtransportert snø • Lett snøfokk
Snødekke
• 90 cm • Lett snøfokk • 15 cm • Nysnøgrense på 0 moh. Snøgrense på 0 moh • Mye tørr løssnø (10-30cm) • Tørr • Med mildværet midt på dagen i går regna det bra i lavlandet. Det var regnskare øverst i snødekket opp til 750moh, deretter tynn skare under noen cm tørrsnø. Øverst i skogen er det sikkert 40 cm tørr ubunden snø. Over tregrensa er snødekket vindpåvirka. Stedvis avblåst til skare, stedvis hardpakka fokksnø og i leformasjoner myk fokksnø. Sastrugi på utsatte steder. Fint skiføre om man finner den myke fokksnøen. Selv her i Ø-vendt skjerma formasjon var det begrensa utbredelse på den myke fokksnøen. Men i store fjellsider som samler mye snø vil det være store flak. Oppsprekking opp i et par meter rundt ski der det var myke flak.
Tester
• ECTP1@25cm(Q1) • Dårlig • Gikk til brudd i lag med løssnø. Mellom q1 og q2 bruddflate. Gikk samtidig til brudd 5 cm lenger ned i nytt lag med løsere snø. Fikk også et brudd litt over smeltepakka med stor tilleggsbelastning.
Skredproblem
• Tørre flakskred • Nedføyket svakt lag med nysnø • Innen en halv meter • Det svake laget bryter både lett og glatt. Laget der bruddet skjer er tynt < 3 cm. Det overliggende laget er mykt. Stor, tydelig gjenkjennbar krystall i det svake laget. • Svært lett å løse ut • 2 - Middels • Noen bratte heng NØ, Ø, SØ, S, SV over 800 moh
Skredfarevurdering
• Det har endelig blitt skikkelig vinter, og nysnø og vind har gitt oss fokksnøproblematikk i leheng. Faren for å løse ut skred er størst der fokksnøen er myk. Ift det jeg har sett i dag er utbredelsen av myke flak begrensa til noen bratte heng. Det skal foreløpig veldig liten belastning til for å kunne løse ut noe. Men fokksnøen er i ferd med å stabilisere seg. • Det skal mer tilleggsbelastning til etterhvert som fokksnøen stabiliserer seg. Så jeg vil tro at en fg2 i morgen kan være en god antagelse. • 3 Betydelig • Varslet faregrad er riktig • Synes det stemmer veldig bra. Jeg mener kanskje at det skulle vært noen bratte heng og svært liten tilleggsbelastning, men det er det kanskje ikke noe som heter..