Snøskredvarsel for region Vest-Telemark mandag 06.05.2019
Faregrad 1 - Liten snøskredfare
Publisert:
Kaldt vær og generelt gunstige forhold. Solinnstråling kan gi fare for mindre våte skred der det ligger igjen snø i bratte solhellinger.
Skredfarevurdering
En kald værtype med dagtemperatur rundt 0 grader i 1000 moh gir stort sett tilfrosset snødekke som bløtes litt opp i solhellingene. Generelt vil faren for våtsnøskred og skavlbrekk være liten, og kun være aktuelt i bratte solhellinger der det fortsatt ligger igjen snø. Nordvestvind med spredte snøbyger ventes ikke å påvirke snøskredfaren.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Søndag 5. mai 2019
Snødekkket, som var vått og stort sett besto av smelteformer og rester av is-/skarelag, har frosset til ovenfra p.g.a. kaldere vær. Den siste uka, før temperaturfallet torsdag, har snømengden i regionen minket betydelig. Sammenhengende skiføre finner man fra ca 1100 moh med mest snø i hellinger mot nord til øst. Noen steder har det kommet litt nysnø på toppen av snødekket.
Natt til søndag var det ned mot ti minusgrader i regionen.
Fjellvær
Søndag 5. mai 2019
Ingen nedbør av betydning. Frisk bris fra nordvest. -7 °C til 2 °C på 1100 moh. Delvis skyet.
Mandag 6. mai 2019
Ingen nedbør av betydning. Frisk bris fra nordvest. -6 °C til 1 °C på 1100 moh. Delvis skyet.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.