Faretegn
• Mye vann i snøen • Område: I dalen/fjorden. Beskrivelse: Antagelig opp til ca. 700 moh.
Skredaktivitet
• 1. apr. I løpet av dagen (+02:00) • Ingen skredaktivitet • Men dårlig sikt.
Vær
• Sludd • 2,5 °C • 6 m/s fra SV ↗ • 100% skyer • Lavt skydekke, dårlig sikt. Regnet på parkeringen, gikk over til sludd fra ca. 350 moh.
Snødekke
• Ikke snøfokk • Våt løssnø • Våt • Våt løssnø opp til ca 400 moh.
Tester
• LBT@30cm(Q3) • Hardt slag måtte til. Brøt i smelteomvandlet lag med noe kant. Våt snø, klistret seg sammen etter bruddet å fikk ikke løftet av.
Snøprofil
• 1 test knyttet til snøprofilen • Vedvarende svakt lag: tynt lag, under flak, grunt • 0 °C @ 0 cm, 0 °C @ 10 cm, 0 °C @ 80 cm
Skredproblem
• Våte løssnøskred • Ubunden snø • Naturlig utløst • 1 - Små • Noen bratte heng N, NØ, Ø, SØ, S, SV, V, NV under 500 moh • Kaldere i natt så gjenfrysing av snøoverflaten i høyden. Begrenser muligheten for våte løssnøskred slik forholdene er nå.
• Tørre flakskred • Dårlig binding mellom lag i fokksnøen • Innen en halv meter • Vanskelig å løse ut • 2 - Middels • Noen bratte heng N, NØ, Ø, SØ, S over 600 moh • Se https://www.regobs.no/Registration/226713
Gode bindinger i fokksnø fra før mildværet, hvertfall på denne høyden.
Skredfarevurdering
• Fortsatt mye vann i snøen som fører til at våte løssnøskred fortsatt er et problem, men i hovedsak under 500 moh. Over dette er snøoverflaten delvis gjenfrosset (skare). Skaren reduserer også muligheten for å påvirke sjiktoverganger i fokksnøen under. Antagelig fravær av skare i høyden. Her vil trolig også fersk fokksnø være mer ustabil.
Men kom ikke høyt nok til å undersøke dette. • Gunstig temp for stabilisering av fokksnø. Snøpakken drenerer antagelig vis godt i lavlandet etter noen dager med mildvær og regn. Problemet med våte nysnøskred er trolig avtagende. Der nedbør kommer som regn/sludd kan det allikevel ikke utelukkes. Det er meldt mye nedbør og vind i dagene som kommer. Skredproblemet vil trolig i hovedsak være den nye snøen. • 2 Moderat • Varslet faregrad er riktig • Antagelig er faregrad 3 riktig i høyden.