Snøskredvarsel for region Sør-Troms fredag 11.05.2018
Faregrad 2 - Moderat snøskredfare
Publisert:
Mangel på nattefrost og milde temperaturer gir fare for våte skred.
Skredfarevurdering
Høye dagtemperaturer og mildvær til de høyeste fjelltoppene gir fare for natulig utløste skred.
Varmt vær vil også føre til at fuktighet trenger ned til vedvarende svakt kantkornlag og bryter opp bindingene slik at det kan løsne større våte flakskred i dette. Dette gjelder i høyden der hvor det fortsatt er lagdelt snø, ca 600-1000 moh. Her forventes det noen middels store våte flakskred.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Torsdag 10. mai 2018
Under 600 moh er det generelt stabilt med isotermt snødekke, snøen er gjennomfuktet og råtten.
I høyden og spesielt i nordvendte sider er det mer vinterlige forhold med fortsatt kald og lagdelt snø nede i snøpakken.
Fra onsdag har det vært fravær av nattefrost mange steder.
Vedvarende svake lag av kantkorn og begerkrystaller finnes fortsatt, men dette ligger mange steder under hard fokksnø eller bærende mildværskare.
Fjellvær
Torsdag 10. mai 2018
Oppholdsvær. Bris fra sør. 4 °C til 13 °C på 1100 moh. Klarvær. Varmt, også om natten.
Fredag 11. mai 2018
2-4 mm nedbør i døgnet. Frisk bris fra sørvest, endring til bris fra nordvest om kvelden. 1 °C til 9 °C på 1100 moh. Klarvær. Varmt, også om natten. Tilskyende og litt synkende temperatur om ettermiddagen/kvelden.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.