Snøskredvarsel for region Ofoten onsdag 22.05.2019
Faregrad 2 - Moderat snøskredfare
Publisert:
Skredfaren varierer i løpet av døgnet. Faren er størst i solvendte heng og når dagen er på sitt varmeste. Enkelte glideskred kan forekomme.
Skredfarevurdering
Snøskredfaren vil variere noe gjennom døgnet og være størst i solvendte heng og når dagen er på det varmeste. Det kan være lett å løse ut våte løssnøskred og enkelte kan fortsatt løsne naturlig. Der snødekket ligger på glatte svaberg, vil det også kunne gå enkelte glideskred som følge av den kraftige snøsmeltingen. Mye har trolig rast fra seg, og skredene forventes nå å bli noe mindre. Men så lenge varmen vedvarer vil det fortsatt kunne gå enkelte middels store.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Tirsdag 21. mai 2019
Overflaten er smelteomvandlet til topps etter en periode med varmt vær. Det gamle snødekket består i hovedsak av smelteomvandlet snø og er uten kritiske lagdelinger. Det kan høyt til fjells fortsatt finnes enkelte skarelag igjen i snødekket, men snøen virker generelt å drenere smeltevannet godt. Snøgrensa ligger på ca. 300 moh.
Tirsdag morgen viser Fagernesfjellet målestasjon (1000 moh) 8 - 10 plussgrader gjennom hele natten.
Fjellvær
Tirsdag 21. mai 2019
Oppholdsvær. Bris fra sørøst. 3 °C til 10 °C på 1100 moh. Delvis skyet.
Onsdag 22. mai 2019
Oppholdsvær. Bris fra øst. 0 °C til 7 °C på 1100 moh. Klarvær.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.