Danger Sign
• Recent snowdrift • Lett snøfokk
Snow Cover
• 90 cm • Some snow drift • 15 cm • Elevation of new snow 0 masl. Snow line at 0 masl • Much loose snow (10-30cm) • Dry • Med mildværet midt på dagen i går regna det bra i lavlandet. Det var regnskare øverst i snødekket opp til 750moh, deretter tynn skare under noen cm tørrsnø. Øverst i skogen er det sikkert 40 cm tørr ubunden snø. Over tregrensa er snødekket vindpåvirka. Stedvis avblåst til skare, stedvis hardpakka fokksnø og i leformasjoner myk fokksnø. Sastrugi på utsatte steder. Fint skiføre om man finner den myke fokksnøen. Selv her i Ø-vendt skjerma formasjon var det begrensa utbredelse på den myke fokksnøen. Men i store fjellsider som samler mye snø vil det være store flak. Oppsprekking opp i et par meter rundt ski der det var myke flak.
Tests
• ECTP1@25cm(Q1) • Poor • Gikk til brudd i lag med løssnø. Mellom q1 og q2 bruddflate. Gikk samtidig til brudd 5 cm lenger ned i nytt lag med løsere snø. Fikk også et brudd litt over smeltepakka med stor tilleggsbelastning.
Avalanche Problems
• Dry slab avalanche • Buried weak layer of new snow • Within half a meter • The weak layer collapses easily and clean (easy propagation). The collapsing weak layer is thin < 3 cm. The overlying slab is soft. A big and identifiable crystal in the weak layer. • Very easy to trigger • 2 - Medium • Some steep slopes NE, E, SE, S, SW above 800 masl
Avalanche Danger Assessment
• Det har endelig blitt skikkelig vinter, og nysnø og vind har gitt oss fokksnøproblematikk i leheng. Faren for å løse ut skred er størst der fokksnøen er myk. Ift det jeg har sett i dag er utbredelsen av myke flak begrensa til noen bratte heng. Det skal foreløpig veldig liten belastning til for å kunne løse ut noe. Men fokksnøen er i ferd med å stabilisere seg. • Det skal mer tilleggsbelastning til etterhvert som fokksnøen stabiliserer seg. Så jeg vil tro at en fg2 i morgen kan være en god antagelse. • 3 Considerable • Forecast correct • Synes det stemmer veldig bra. Jeg mener kanskje at det skulle vært noen bratte heng og svært liten tilleggsbelastning, men det er det kanskje ikke noe som heter..